Glassarbeid i utvalg

Foto: Ljerka Kukurin

Portuguese man o' war

Valg av materiale er ofte direkte linket til temaet arbeidene forvalter, og Borges valg av glass i hennes praksis handler til dels om dets kompromissløse natur. Det skapes under helt konkrete forutsetninger, og er i sin faste form ubøyelig og hardt, men også skjørt - noe som speiles i både økosystemer og samfunn. 

For Borge ligger glassets formidlingsverdi i dag først og fremst ikke i det materielle, men heller i det historiske. Bruken av glass for å formidle religion og rikdom gjennom historien gir oss kollektive referanser som preger tolkningen av moderne motiver - som for eksempel et tørket fiskehode, eller en giftig kolonimanet. For hva er mest verdt i møte med klimakatastrofen? Og hva betyr vel guder, rikdom eller en for den saks skyld kunst - hvis vi ikke lenger er her?

2023
Glass, kopper, bly

Foto: Eivind Egeland

Reke, kokt

2023
Glass, speil, tre

Foto: Eivind Egeland

Hitlertann

2023
Glass, speil, tre

Foto: Eivind Egeland

Hitlertann (stor)

2023
Glass, speil, tre

Foto: Eivind Egeland

Hitlertann (liten)

Arbeider i dyrestil/dyreornamentikk

Siri Borge er inspirert av Nordisk dyreornamentikk, som er ornamentikk eller prydkunst hvor dyr eller deler av dyr brukes i kunsten eller i bruksgenstander. Det er et internasjonalt figurativt språk, som har blitt brukt for å forstå, videreformidle kunnskap, til kunstnerisk skapertrang og glede - og har tradisjoner tilbake til hulemalerier frem til i dag.

Det kan vise husdyr, sjødyr, mineraler eller verktøy basert på lokalt levesett gjennom historien, og blir i Borges kunst brukt for å formidle samtidens historie.

2021
Glass, kopper, bly

Verket ”Resting Cod Face” er omtalt i Forbes Magazine, og har blitt vist på både Nada på Art Basel Miami, på Hå gamle Prestegård og på Bryne kunstforening.

Foto: Eivind Egeland

Resting Cod Face

Makrell uten hode
Reke, kokt
Resting Cod Face

Tanngard
Bryne kunstforening

Foto: Eivind Egeland

Konsept og palett

Borges arbeider springer ofte ut fra en kjærlighet for naturen, og hennes kunsteriske identitet er sterkt forankret i tilhørigheten til livet langs kysten.  I utstillingen ”Tanngard” ble det vist flere glassarbeider i tiffanyteknikk. 

Designene er basert på sjødyr som er en stor del av vår matkultur og eksport. Den hodeløse makrellen, de kokte rekene, de giftige blåskjellene og hodet til en torsk uten kropp – fortsatt vakre, med fargespill og paletter som reflekterer de ulike artene. 

Fargene endrer seg basert på hvor man står i forhold til verket og hvilke lysforhold man har. Glasset er delvis, eller helt gjennomskinnelig, og kaster farge på omgiverlsene ved direkte belysning.

2023
Glass, metall

Foto: Eivind Egeland

Øks

Arbeidet ”Øks” er en installasjon som består av tre elementer. Et skarpt skaft i håndskåret glass, et øksehode med sløvt blad i metall, og en stykk pidestall.

Sitnevnente kan byttes ut med gulv, vegg, trapp, eller andre elementer man finner i en institusjon.

Det er forøvrig en videreutvikling av Borges tidligere arbeid, ”Øks” fra Occupy Landscape.

Foto: Eivind Egeland

Teknikk

Selve glasset er kuttet for hånd fra plater av farget glass, og loddes sammen med kobber og bly. Arbeidene er montert på pidestaller slik at publikum kan bevege seg rundt dem og se dem fra begge sider - ettersom forside og bakside har forskjellige kvaliteter.

Symbolikk og effekt

Bruk av glass med forskjellig tekstur gir klart estetiske kvaliteter og effekter. 

Som i disse arbeidene på pidestall, hvor selve motivene er innrammet av klart glass med en subtil, iriserende fargetone, som ligner olje som flyter på en vannflate, og er et diskret nikk til norsk nummer én industri - oljeindustrien. 

De foregår begge i havet, vi er avhengige av dem begge, og det er en pågående politisk konflikt mellom de to næringene som har pågått siden 70-tallet. I denne utstillingen kombineres de i kunsten. 

Den iriserende effekten endres i styrke basert på lysforhold og vinkel, og kan reflekteres på vegger i nærheten.